Michelangelo

Michelangelo

Modern batı sanatının gelişiminde büyük bir etkisi olan Michelangelo, İtalyan heykeltraş, mimar, ressam ve şairdir. Rönesans döneminde çağının en büyük sanatçısı olarak nitelendirilen Michelangelo, günümüzde de tarihin en önemli sanatçılarından biri kabul edilir. Resim, heykel ve mimari alanda yaptığı çalışmalar emsallerinin en önemlileri arasında gösterilir. Sanatçının en ünlü eserlerinden olan Sistine Şapeli'nin tavanına yaptığı freskler, alanının en iyisi olarak kabul edilse de, Michelangelo hayatı boyunca kendini her şeyden önce bir heykeltraş olarak gördü. Resim, mimari, iç mimarlık ve şiir gibi alanlarda da ürünler veren Michelangelo'nun hayatındaki en büyük tutkusu heykeldi.

Kıymeti yaşadığı dönemde farkedilen ender sanatçılardan biri olan Michelangelo, hayatı boyunca şöhretinin doğurduğu olumsuzluklarla mücadele etti. İnsanların ilgisinden çok mermerle zaman geçirmek isteyen Michelagelo, Avrupa'da yaşadığı dönemde biyografisi yazılmış ilk sanatçı olma ünvanına sahiptir.

En ünlü eserleri "Davud Heykeli", "Musa Heykeli", 25 yaşındayken yaptığı "Pieta" tablosu ve Sistine Şapeli'nin duvarlarına yaptığı 300'den fazla figür olan Michelangelo, öldüğünde kendisinden geriye kalan tüm çizim ve taslakların yakılmasını istedi. Sanatçının yarım kalmış pek çok eseri hala Avrupa'nın çeşitli yerlerinde sergilenmektedir. 

BÖLÜM 1
Çocukluk ve Gençlik Yılları

Çocukluk ve Gençlik Yılları
  • 6 Mart 1475 yılında İtalya'nın Floransa bölgesindeki Caprese adında bir kasabada dünyaya geldi. Bu kasabanın adı ölümünden sonra resmi olarak Caprese Michelangelo olarak değiştirilecekti.
  • Tam adı Michelangelo Di Lodovico Buonarroti Simoni olan Michelangelo'nun annesi Francesca Di Neri Del Miniato Di Siena, babası ise Ludovico Di Leonardo Di Buonarotto Simoni idi.
  • Hükümette çalışmalar yürüten babası, Michelagelo doğduğu sırada Caprese kasabasında yöneticiydi.
  • Michelangelo'nun doğumuyla birlikte aile kalıcı olarak Floransa'ya yerleşti.
  • Yaşadığı dönemde sanatçı olmak, sosyal açıdan düşük statüde bir tercihti. Çocukluk ve gençlik döneminde babasının itirazlarıyla mücadele etmek zorunda kalan Michelangelo, 13 yaşında bir sanatçının yanında çıraklık yapmaya başladı. Soylu bir ailede dünyaya gelen Michelangelo, sanatçı olmaya karar verdiğinde bu ünvanından feragat etmek zorunda kaldı.
  • Üç yıl boyunca şehrin en önde gelen ressamı Domenico Ghirlandaio'ya çıraklık yaptıktan sonra öğrenecek daha fazla bir şeyinin kalmadığını söyleyerek onun yanında ayrıldı.
  • Ghirlandio'nun yanından ayrıldıktan sonra ünlü ressamların eserlerinin taklit ettiği denemeler yaptı. Bugün hala bu denemelerden bazıları hayattadır.

BÖLÜM 2
Kariyerinin İlk ve Orta Dönemi

Kariyerinin İlk ve Orta Dönemi
  • Michelangelo'daki yeteneği farkeden sanatsever devlet adamı Lorenzo de Medici onu yanına aldı ve entelektüellerin olduğu cemiyetlere girmesini sağladı.
  • Medici'nin yanında çalışmaya başlayan Michelangelo, onun büyük bölümü antik Roma heykellerinden oluşan koleksiyonunu inceleme şansına erişti.
  • 1494 yılında Medici'nin yanından ayrılan Michelangelo, Bologna'ya giderek St. Dominic kilisesinin yapımında görev aldı. Burada oldukça etkileyici ve orijinal üç mermer figür ortaya koydu.
  • 1496-1497 yıllarında Roma'da ilk büyük heykeli olan Bacchus'u yaptı. Hareket noktasını antik Roma'daki çıplak figürlerden alan eser, onlarla kıyaslandığında çok daha dinamik ve karmaşık bir yapıya sahipti.
  • Michelangelo 1498 yılında St. Peter's Bazilikası için "Pieta" adlı eserini yaptı. İsa'nın ölümünden sonra Meryem'in kollarında yatışını öykü edinen eser büyük yankı uyandırdı.
  • Pieta'nın yarattığı etki sonrası Michelangelo'ya Floransa Katedrali'ne Davud heykeli yapması teklif edildi.
  • Davud heykelinin yapımı için şehirde kalabalık bir komite kuran Michelangelo, bu heykel için 40 sene önce kullanılan ancak yarım kalmış dev bir mermer taşını kullandı. Heykel, yapımının ardından rönesansın insan ideasının mükemmel bir örneği olarak nitelendirildi.
  • 1501 ve 1504 yılları arasında pek çok evin mimarisi ve tasarımıyla uğraştı. O dönemde yaptığı küçük heykeller günümüzde pek çok müzede sergilenmektedir.

BÖLÜM 3
Olgunluk Dönemi

Olgunluk Dönemi
  • 1504 yılında yaptığı Davud heykeli'nin kazandırdığı başarının ardından Michelangelo'nun kariyeri neredeyse hep büyük projelerden oluşmaya başladı. Ancak yanında asistan kullanmak istememesi sebebiyle bu projelerin çoğu yarım kaldı.
  • 1504 yılında Sala del Gran Consiglio için Cascina Savaşı'nı konu eden devasa bir fresk yapmaya karar verdi. 
  • 1505'te Floransa Katedrali için mermerden 12 havari yapmaya karar verdi.
  • Katedral için tasarladığı çalışması esnasında Papa tarafından 40 anıt mezar oymak için Roma'ya çağırıldı. Bıu yüzden eseri tamamlanmamış olsa da, günümüzde Michelangelo'nun yarım kalmış eserleri arasında en etkileyici olanlarından biri olarak kabul edilir.
  • Michelangelo bu dönemde, heykeltraşın bir bloktan yaşayan bir figür inşa etmesinin ne kadar zorlayıcı olduğunu anlatan bir sone yazdı.
  • Zaman yetersizliğinden ve diğer çevresel faktörlerden kaynaklı başladığı işlerin yarım kalması, sanatçı üzerinden kalıcı bir stres bozukluğuna yol açtı.
  • Papa'nın talebi üzerine 40 anıt mezar yapma uğraşına giren Michelangelo, çalıştığı süreçte ihtiyacı olan fonu kiliseden bulamadı. Michelangelo, kendisiyle rekabet içinde olan meslektaşı Bramante'nin kiliseyi kışkırttığına inanıyordu.
  • Bunun üzerine Roma'yı terk eden Michelangelo, Papa'nın tüm ısrarlarına rağmen geri dönmedi ve kendini Sistine Şapeli için yapacağı çalışmaya adadı.

BÖLÜM 4
Sistine Şapeli

Sistine Şapeli
  • Michelangelo'nun yeni çalışma alanı olan Sistine Şapeli, Hıristiyanlık dünyası ve Vatikan için büyük bir önem arzediyordu. Yeni Papa'nın seçilmesi ve kutsanması gibi törenler burada yapılıyordu. 
  • Michelangelo'dan istenen, şapelin tavanına birkaç önemli resim eklemesiydi. Ancak Michelangelo'nun şapel için tasarıları bunun ötesindeydi. 
  • Michelangelo Sistine Şapeli'nin tavanının kenar kısımlarına yedi peygamber, klasik mitlerde yer alan beş kadın peygamber ve kâhin yerleştirdi. Tavanın ana kısmına ise Dünya'nın yaratılışını betimleyen üç, Nuh'un hikayesini betimleyen üç, Adem'le Havva'nın hikayesini betimleyen üç adet olmak üzere hepsinin çıkış noktası Genesis (Yaratılış Kitabı) olan dokuz fresk yaptı. 
  • Sanatçının çalışma sürecinde güven ve coşkusunun giderek arttığı, eserin başlangıç noktasından bitimine yapılan bir takiple kolayca farkediliyordu. Michelangelo şapelin tamamında yaptığı çalışmaları dört yıldan az bir zamanda tamamlandı.
  • Şapel tavanının karmaşık ve sıradışı ikonografisi, bazı bilim adamları tarafından, insan ve Tanrı arasındaki dramatik ilişkinin ve insanlığın ruhsal gelişiminin temel aşamalarını temsil eden İncil'in neoplatonik bir yorumu olarak değerlendirilmiştir.

BÖLÜM 5
Son Yılları

Son Yılları
  • Hayatının son yıllarında heykelden çok, fiziksel güç gerektirmeyen resim ve şiir gibi sanatlar üzerinde çalıştı.
  • Roma'yı bir dünya merkezi haline getirebilmek adına görkemli anıt ve heykeller tasarladı. Bu eserlerden ikisi "Capitoline Square" ve "The Dome of St. Peter’s"tir.
  • Papa III. Paul'un ailesinin evi olan Palazzo Farnese'nin ana birimini tamamladı.
  • Yaptığı son resimler Vatikan'daki Pauline Şapeli'nin freskleridir ve hala halka açık değillerdir.
  • Michelangelo hayatının son yıllarında kendini şiire verdi. İlahi temalar barındıran soneler yazdı.
  • 18 Şubat 1564'te, Roma'daki evinde, 88 yaşındayken geçirdiği bir hastalık nedeniyle hayatını kaybetti. İsteği üzerine Floransa'ya defnedildi.

Bu İçeriğe Tepki Ver

0
Bravo
0
Sevdim!
0
Çok iyi!
0
Hoş değil!
0
Yok artık!
0
Kızgın:!
0
Çok acı!

Üyelerimizin Yorumları

Yazar Bilgisi

Aziz Sancar
Ali Atay
Frida Kahlo
Demet Akbağ
Steven Holl
Amedeo Modigliani
İvan Pavlov
Bergüzar Korel